Л-Карнитин - всичко, което трябва да знаем за него.

Л-Карнитин - всичко, което трябва да знаем за него.
20 януари 2020

Какво представлява Л-Карнитин?

Л-карнитин или просто Карнитин, се класифицира, като аминокиселина, въпреки че в класическия смисъл на думата, не е. Аминокиселините се използват основно от тялото за синтеза на протеин и/или като невротрансмитъри. Карнитин е близък до витамините от B-комплекс, и основната му роля е да подпомага транспорта на мастните киселини до митохондриите на клетките, където те биват използвани за енергия(оксидация на мазнини, или горене на мазнини) Този процес снабдява мускулите с енергия, в това число и сърцето. Точно те се възползват в най-голяма степен от допълнителен прием на карнитин, като хранителна добавка. Тялото ни може само да синтезира Л-Карнитин от аминокиселините Лизин и Метионин. За да се случи това, обаче имаме нужда от достатъчно количество витамин С. В допълнение към произведеното от организма, можем да си набавим още малко чрез храната, предимно от месо и риба. Вегани или хора с определени генетични заболявания, може и да не произвеждат достатъчно Карнитин. Това прави Карнитин условно 'незаменима 'аминокиселина'.

Името Карнитин(Carnitin) произлиза от латинската дума за месо - Carnis

Видове Карнитин

L-Карнитинтова е основната, био-активна форма на Карнитин, която се среща в тялото, храната и повечето хранителни добавки.

D-Карнитин - това е неактивната форма на Карнитин, която може да причини дефицит на Карнитин, като предотвратява усвояването на другите, усвояеми форми.

Acetyl L-Карнитин(ALCAR)това е най-ефективната форма за нашия мозък. Това е така защото този тип Карнитина има способността да преминава през кръвно-мозъчната бариера(нещо, което другите форми не могат). Проучвания показват, че Ацетил Л–Карнитин има способността да забавя или предотвратява, появата на свързаните с възрастта състояния на мозъка. Това са влошена памет, занижен умствен капацитет и дори заболявания, като Алцхаймер и Деменция. В някои страни се препоръчва на ученици и студенти да приемат ALCAR няколко седмици преди изпити, заради способността му да повишава умствения капацитет.

L-carnitine L-tartrate (LCLT)  - Tова е Л-Карнитин, свързан с винена киселина(tartaric acid). Плюса от тази комбинация е, че се усвоява по-бързо от останалите Л-форми. Бързото усвояване го прави особено подходящ за спортисти, които да го приемат преди, или веднага след тренировка. Също така Л-тартрат взаимодейства с различни хормони, като тестостерон, като модулира наличността на андроген рецептора.

L-Carnitine Fumarate - това е поредния свързан Л-Карнитин, този път с Фумарова киселина(fumaric acid). Тя е патентована форма, която се пуска на пазара под името Carnishield ™, като Карнитин специално предназначен за сърдечно-съдовата система. Точно, както и витамин D , фумаровата киселина се образува в кожата, при излагане на слънце. Комбинирана с Л-Карнитин, представлява страхотна комбинация и се използва, като енергиен бустър и помощник в борбата с излишните мазнини.

Propionyl-L-Carnitine - това е форма, която се използва от хора с повишено кръвно налягане.

 

Колко и кога да го приемаме?

Дозата варира в големи граници и зависи от формата, която приемаме. Л-Карнитин обикновено се приема по 1 - 4гр. на ден, докато Ацетил Л-Карнитин около 500мг - 2гр. на ден. Л-Карнитин Л-тартрат около 1 - 4гр./ден и Пропионил Л-Карнитин около  400 - 1000мг./ден. Обикновено се приема сутрин гладно и преди тренировка.

 

Основни ползи от приема на Карнитин

Основната причина, поради която повечето хора приемат Карнитин, е като помощник в борбата срещу излишните мазнини. Това е най-очевидният му плюс, тъй като, както вече споменахме, основната му роля е да пренася мазнините към клетките, където се използват за енергия. Доста проучвания са проведени в тази насока и повечето резултати показват, че ефекта е положителен, особено при хора с наднормено тегло. 

Друг голям плюс е благоприятното му въздействие върху мозъка. Тук трябва да имаме предвид само формата Ацетил Л-Карнитин.

''Витамин за сърцето''. В някои страни така наричат Л-Карнитин и не е напразно. Освен, че транспортира мастни киселини до клетките на сърцето, където биват използвани от него за енергия, доста проучвания показват положително влияние на Л-Карнитин и върху кръвното налягане. Също така Л-Карнитин показва добри резултати при третиране на пациенти с вече прекарани сърдечно-съдови заболявания.

Подобрено представяне по време на физически натоварвания.  Проучванията и тестове с атлети показват смесени резултати, когато става въпрос за кратки и тежки натоварвания, но когато говорим за по-продължителни, ниско-интензивни натоварвания, резултатите са далеч по-добри. Резултатите обаче се появяват след няколко седмици прием.

 

Хранителни източници на Карнитин:

  • Телешко месо - около 100мг. Л-Карнитин на 100гр./месо
  • Свинско месо - около 30мг. на 100гр.
  • Риба - около 7мг на 100гр.
  • Пилешко месо - около 5мг
  • Мляко - около 10мг. на 250мл. мляо

Установено е, че когато се приема от храна, се усвоява по-добре, отколкото като хранителна добавка. Важно е да се знае, че се унищожава до голяма степен при топлинна обработка!

 

Странични ефекти

За повечето хора, прием от порядъка на 2 - 3гр. на ден е абсолютно сигурно и без никакви странични ефекти. В проведено проучване, хора са приемали по 3гр. всеки ден, в продължение на 21 дни и не са се наблюдавали никакви странични ефекти при никой.

 

Трабва ли да го приемаме?

Нивото на Л-Карнитин в тялото Ви зависи от това, колко приемате, като хранителна добавка или чрез храна и колко произвежда тялото Ви. Поради тази причина вегетарианци и вегани често имат ниски нива на Карнитин и биха имали полза от допълнителен прием, като хранителна добавка. Друга група, които би трябвало да приемат допълнително Карнитин са възрастните хора, тъй като е доказано, че с възрастта производството му в тялото спада значително. Също така производството на Карнитин е затруднено и при хора с определени заболявания, като Цироза и влошена функция на бъбреците.

 

Заключение

Л-Карнитин се приема най-често, като продукт за изгаряне на мазнини. Множество проучвания, обаче показват многобройните му ползи за здравето ни. Като прибавим и факта, че странични ефекти почти не се наблюдават, ниската му цена, можем спокойно да кажем, че това е продукт, който всички трябва да имат под ръка. Това важи в още по-голяма степен за вегани, вегетарианци и възрастни хора.

Разгледайте асортимента ни от различни форми на Л-Карнитин тук